livet på landet

Vi är äckligt präktiga den här veckan, pappa röker älgkött idag och imorgon blir det skinkornas tur. Samtidigt håller han på att bygga en ny hundgård åt älsklings-Moppa, med en fönsterförsedd koja. Jag plockade in jordgubbar och smultron till lunchen idag, och har dragit ut ett recept på rabarbermarmelad med ingefära. På söndag ska jag och pappsen baka tunnbröd hos farmorofarfar.

I förrgår kammade vi ur Moppas päls, hon är lapphund/samojed, hon har MYCKET päls. Det verkar sitta hårdare än andra hundars vinterpäls, jag tror att man skulle kunnat sticka en tröja av överskottet. Faktum är att när jag sa det till farmor, berättade hon att när de hade lapphund för länge sen (som också hette Moppa) hade hon fått rådet att blanda pälsen med fårull för att det skulle göra garnet tåligare. Nog kan man säga att det var ett annat samhälle, vem skulle göra det idag?


och under tiden har mamma dragit in kosingarna på sitt sommarjobb....


Kommentarer
Postat av: Jenny

hehe jadu jag hsåg faktiskt några som hade kardat tråd (om det nu heter att man gör så) av hundhår och stickat en tröja. Förresten stickar jag en mössa till Malte nu, fast inte av Rutans hår även om det varit en kul ide... eller inte...

2009-07-18 @ 17:44:27
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: Jannice

Therese sa idag att i och med Malte är vi alla tanter nu? Stämmer det verkligen?

2009-07-18 @ 18:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0